vrijdag 21 maart 2014

Sigur Rós - Muziek om nooit te vergeten: Week 12

Het idee is om eerst de link met het muziekfragment aan te klikken (opent in een nieuw venster) en dan het verhaal te lezen zodat je helemaal in de muziek zit.

Sigur Rós - Svefn-g-englar
(klik hier voor de muziek na eerst irritante advertentie)

Nog een nummer dat altijd hoog in mijn best songs allertijden lijstje staat is deze van de IJslandse band Sigur Rós. In de link staat een prachtige live versie uit 2001. Maar het origineel is afkomstig van het tweede album van de band "Ágaetis byrjun" (NL = een goed begin) uit 1999. Ik leerde deze band kennen via een vriend die mij jaloers maakte dat hij een waanzinnige band gezien had in de Melkweg die ik ook wel goed zou vinden. In die tijd had ik mijn CD-winkel nog dus ik bestelde het album en was gelijk verkocht. Wat een fantastisch album. Zanger/gitarist Jónsi maakt gebruik van falsetto (kopstem) en zingt in een combinatie van IJslands en een eigen verzonnen taal (geluiden). Het wordt ook wel "Hopelandic" of "Hooplands" genoemd. Dit in combinatie met het gitaar spelen met een strijkstok zorgt voor het aparte en unieke geluid.

Ik kon niet wachten om ze ook een keer live te zien, maar moest toch nog een aardig tijdje wachten. In 2002 kwam het album ( ) uit en ik besloot om dit groot aan te pakken in mijn winkel. Ik had goede contacten bij de platenmaatschappij PIAS die het uitbrachten. Ik vroeg om posters en ander promo-materiaal en zorgde voor een complete Sigur Rós etalage. Compleet met nepsneeuw zag het er prachtig uit. Het album zelf was ook geniaal. Deze draaide ik veel in de winkel waardoor het complete plaatje goed werkte. De cd's waren niet aan te slepen en op een gegeven moment kreeg ik een berichtje van PIAS dat ik één van de best verkopende winkels in Nederland was voor wat betreft Sigur Rós. Ze stuurden een vertegenwoordiger langs die toch wel eens wilde kijken hoe het er aan toe ging. Zijn mond viel wagenwijd open toen hij mijn winkel binnen kwam. Een oppervlakte van ca. 40 m² in een dorp en dan meer Sigur Rós verkopen dan cd-winkels met enorme oppervlaktes in grote steden. Dat vonden ze wel een unieke prestatie.

De tracks van het album hadden in eerste instantie ook geen titels. Uiteindelijk heeft de band op haar eigen website wel de werktitels van de nummers onthuld waardoor ze toch een titel kregen. Het zingen in Hopelandic zorgt ervoor dat iedereen een eigen beeld en verhaal krijgt bij de nummers. Ondertussen bleef ik de tour in de gaten houden en na een Europese tour als support van Radiohead kwamen ze uiteindelijk ook op eigen kracht terug naar Amsterdam. Paradiso deze keer. Het was zwaar kippenvel. Wat een belevenis. Niet alleen het geluid, maar de complete aankleding met licht en beelden was van een ongekende klasse.

Sigur Rós werd inmiddels groter en groter. Ook vanuit onverwachte hoek kwamen positieve berichten. George Bush bekende namelijk ook dat hij een liefhebber van de band was. Niet echt iets om trots op te zijn misschien. Na ( ) en een intensieve tour volgde het album "Takk..." Daarop staat het prachtige "Hoppípolla". Dit nummer werd ook door de BBC ontdekt, want het kwam regelmatig voorbij tijdens voorstukjes van diverse natuurprogramma's. Het is inmiddels mijn muziek geworden die mij 's ochtends wakker maakt als ik van de wekker wakker moet worden. Na het uitbrengen van "Takk..." werd ook intensief getoerd en zag ik de band in Paradiso en 013. Beide keren opnieuw
magisch. Door dit intensieve touren en doordat de band vond dat ze iets voor IJsland en het IJslandse volk moesten doen, besloten ze bij terugkomst een lokale tour te plannen. Dit zou volledig gefilmd worden en worden uitgebracht op DVD. Het werd het project "Heima" (Thuis). Een prachtig project en DVD want hier is de band te zien in buitenlucht optredens op voor hun speciale plekken op het prachtige IJsland. Zo zie je fantastisch natuurschoon met de mooie geluiden van Sigur Rós erbij. Dit alles gratis toegankelijk voor de lokale bevolking.

Gelukkig had ik de kans om Sigur Rós nog één keer te zien in Paradiso, want daarna zijn ze alleen nog maar in de veel te grote HMH geweest. Het laatste album dat uitgekomen is, heet "Kveikur" uit 2013. Het is een wat harder album in vergelijking met haar voorgangers. Sigur Rós is inmiddels uitgedund tot een trio, al zijn er altijd bijdrages van gastmuzikanten. Mocht je je aangetrokken voelen na dit verhaal, ga dan zeker eens uitgebreid zitten voor de DVD "Heima". Tip, maak de kamer lekker donker, kaarsje erbij en een lekker drankje. En dan wordt je helemaal opgezogen door prachtige beelden en fantastische muziek.



Links:
Officiële Engelse website van de band: http://www.sigur-ros.co.uk/
De officiële videoclip van het nummer met de dansgroep Perlan Theatre Group, wat allemaal mensen zijn met het down syndroom: https://www.youtube.com/watch?v=Xow2gnVTUjs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten