vrijdag 18 april 2014

Levellers - Muziek om nooit te vergeten: Week 16

Het idee is om eerst onderstaande You Tube link aan te klikken waarna de muziek gaat spelen in een ander venster. Dan kun je tegelijkertijd het verhaal lezen waardoor je alles in je op kunt nemen.

Levellers - One way
(klik hier voor de muziek)

Morgen (zaterdag 19 april) is het weer Record Store Day. Dus daarom tijd om weer eens terug te
kijken op mijn mooie periode als CD-winkel eigenaar. In een eerder blog heb ik al verteld over het goed verkopende Sigur Rós, maar als ik terug denk aan mijn CD-ID periode komt ook altijd deze band terug. Eigenlijk is dit hetzelfde verhaal als "Fisherman's blues". Dit verhaal betreft niet alleen het nummer "One way". Op het gehele album staat geen enkel slecht nummer.

Eerst gaan we terug naar 10 december 1990. Paradiso Amsterdam. Mijn grote helden van New Model Army spelen daar. In het voorprogramma staat een nieuwe band uit Brighton die net hun debuutalbum "A weapon called the word" uit hebben. Vaak zijn voorprogramma's niet echt de moeite waard, maar hier was dit compleet anders. Het was een vrolijke, drukke en kleurige boel op het podium. En vooral de viool die prominent aanwezig was, zorgde voor mij voor een compleet nieuw en verrassend effect. Eigenlijk was het een ideale combinatie. Punk-rock met Folk invloeden die het geheel toegankelijk maakte. De teksten hadden veelal een politieke lading (als punkers) maar toch werd het nooit overdreven doordat het Folk gevoel altijd zorgde voor een vrolijke uitstraling. Ik besloot om the Levellers in het vervolg in de gaten te houden...

Zo kwam 1991 het tweede album uit "Levelling the land". Ik was helemaal om. Wat een fantastisch album. Uiteraard werd hij vaak gedraaid in mijn CD-winkel en de reacties waren allemaal positief. Het album werd een regelrechte topper in de CD-ID historie. In Engeland brak de band door met dit album en dit resulteerde in een optreden op Glastonbury. In Nederland wilde het echter nog niet echt lukken maar dat was ook wel weer lekker want zo kon je de band zien schitteren in kleinere zaaltjes als het (oude) Patronaat in Haarlem die ze aandeden voor de "Levelling the Land" tour. Het werd een avond om nooit te vergeten. Die avond waren er ook veel Katwijkers (waar mijn CD-winkel was) aanwezig.

In de jaren daarna volgden vele albums en de band kreeg meer bekendheid. Maar echt grote zalen zijn het nooit geweest in Nederland al speelden ze wel meerdere malen Paradiso vol. Dit kwam ook door een grote schare volgers uit geheel Europa die de band tijdens de tour achterna reisden. Zo is het altijd een kleurrijk gevolg van fans als the Levellers ergens spelen. De band is al 25 jaar actief en dat in een nog zo goed als dezelfde bezetting als in het begin.

In juni 2011 kwam de band opnieuw naar Paradiso. Dit keer om het 20 jarig bestaan van het Levelling the Land album te vieren. Het complete album zou live gespeeld worden. Ik besloot om er weer naar toe te gaan. Mijn winkel was inmiddels al 7 jaar niet meer, dus de verrassing was groot om bij binnenkomst van Paradiso veel bekende gezichten te zien uit mijn CD-ID periode. Dit was fantastisch om te zien dat voor een aantal mensen het moment dat ze met "Levelling the land" in de hand mijn winkel uitliepen toch muziek-bepalend is geweest. Het was een geweldige avond die mij weer even terug bracht naar die mooie tijd.

Trouwens, mochten mensen zeggen dat ze er al vroeg bij waren als Levellers fan is er een goede manier om dit te controleren. Kijk op de achterkant van de "Levelling the land" cd en kijk of er 10 of 11 tracks op staan. In 1992 werd er namelijk een extra track aan de cd toegevoegd ("Fifteen years") die op de eerste persing niet aanwezig is....

Een ander leuk verhaal is dat ik in 2007 the Levellers zag in het Patronaat. Ook dat werd een leuke
avond. We raakten bijvoorbeeld aan de praat met een man en een vrouw die voor ons stonden. Het bleken twee Engelse mensen die tegenwoordig in Haarlem woonden. Ze vonden het geweldig dat wij alles mee konden zingen. Het bleek dat zij nog nooit van the Levellers gehoord hadden maar toevallig voorbij hetPatronaat liepen en op de gok naar binnen gingen. Ze vonden het geweldig. Na afloop van het optreden doken we aan de overkant nog even de pub "het wapen van Bloemendaal" in. De biertjes vloeiden rijkelijk en het werd knap gezellig. Ineens kwam Mark Chadwick (zanger/gitarist) binnen wandelen. Hij kwam bij ons staan en we raakten aan de praat. Ik vertelde hem dat ik ze nog de eerste keer gezien had als voorprogramma van New Model Army in Paradiso. Het enige wat hij daarop kon zeggen was: "wow.... you're old".

Mensen, morgen is het Record Store Day. Heel belangrijk natuurlijk, maar uiteraard niet alleen morgen. Zoals je hierboven kunt lezen is muziek altijd belangrijk. Muziek is een gevoel. Ben je boos, verdrietig of blij. Je hebt altijd wel een bepaald nummer of cd erbij die dit gevoel versterkt of je weer kan opvrolijken. Iedereen heeft herinneringen bij bepaalde nummers die je terug brengen naar een mooi moment uit het verleden. Zo heb ik dat bij the Levellers. Ik denk altijd weer even terug naar die mooie tijd als CD-winkel eigenaar in Katwijk....


Links:
Official website: http://www.levellers.co.uk/
Truth is video (om te laten zien dat ze het nog niet verleerd zijn een geweldig nieuw nummer uit 2012): https://www.youtube.com/watch?v=AmlYo9iCr20
Beautiful days (het "eigen" festival van the Levellers): http://www.beautifuldays.org/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten