vrijdag 25 april 2014

My Morning Jacket - Muziek om nooit te vergeten: Week 17

Het idee is om eerst de link aan te klikken waarna een you-tube fragment opent in een nieuw venster. Keer daarna terug naar het blog en lees en luister tegelijk. Hierdoor neem je alles tegelijk in je op.

My Morning Jacket - Mahgeetah
(klik hier voor de muziek)

Dezelfde persoon (Okkie) die mij attent maakte op Sigur Rós (zoals in een eerder blog vermeld) is
ook verantwoordelijk voor mijn kennismaking met My Morning Jacket. Want het in het vorige blog genoemde doorgeven van muziek is uiteraard ook wederzijds van toepassing. Door enthousiaste
mensen met een goed verhaal word ik ook aangestoken.
In de tijd dat ik mijn CD-winkel nog had reed ik zo'n beetje elke maand op de terugweg langs Okkie. Hij had een aantal cd's die hij graag wilde luisteren. Dus ik met een stuk of tien cd's onder mijn arm naar hem toe. En de maand daarna als ik een nieuwe lading ging brengen kreeg ik er twee mee terug die niet bevielen en de andere acht kocht hij. Uiteraard wissel je ook luister-ervaringen uit en we kenden elkaars muziek smaak. Zo vroeg in het najaar van 2002 Okkie mij om met hem mee te gaan naar de kleine bovenzaal van Paradiso waar één van zijn favoriete bands My Morning Jacket speelde. Dus ik ging volledig blind van vertrouwen met hem mee.

My Morning Jacket is de band rondom zanger/gitarist Jim James. De thuislocatie is Louisville Kentucky waar de band in 1998 werd opgericht. Het debuutalbum "The Tennessee fire" werd uitgebracht in 1999. Precies in de stijl waar de band goed in is. Veelal een muur van geluid (en daarmee bedoel ik geen metal, maar meer alternatieve country waarin elke seconde is volgeduwd met geluid) met daaroverheen de kenmerkende galmende stem van Jim James. Grootste voorbeeld en voor mij beste nummer van dit debuut is "Nashville to Kentucky". In 2001 volgde het tweede album "At dawn" opnieuw erg lekker, maar ik wil eigenlijk doorgaan naar het derde album "It still moves" uit 2003.

Dit is namelijk het album waar voor mij alles op zijn plaats valt. De band is inmiddels stabiel, de zang van Jim James is in perfecte kwaliteit en de balans tussen de muren van geluid uit het eerste album en de iets meer toegankelijke richting die de band op zou gaan is hier perfect. Het was ook gelijk hun debuut op een groot platenlabel. De eerste track is het nummer dat je nu hoort: "Mahgeetah". Een fantastische opener. Ander hoogtepunt van het album is voor mij persoonlijk "Steam engine". Een lekker lang nummer dat heerlijk opgebouwd wordt tot een doorstuwende machine.


Na dit album volgde het eigenlijk teleurstellende "Z" en gelijk daarna een live DVD en CD "Okonokos" waarop de band laat zien een echt goede live band te zijn. Op de albums daarna haalde eerlijk gezegd de band nooit meer het niveau van "It still moves" en de albums daarvoor. Het leek wel of de band probeerde zo toegankelijk mogelijk te worden om een grote doorbraak te forceren. Of dit de wens/eis was van de platenmaatschappij of dat Jim James en zijn kornuiten hier zelf voor gekozen hebben blijft de vraag.

Gelukkig blijven er ook nog hobby-projecten. In 2009 dook ineens Jim James op samen met Matthew Ward en twee leden van de band Bright Eyes in de band Monsters of Folk. Zij maakten samen een album waarop ik gelukkig weer iets herkende van de hongerige en ambitieuze Jim James. Een prachtig album, wel meer folk gericht dan My Morning Jacket, maar wel puur en energiek. In 2013 volgde er nog een niet onaardig solo-debuut van Jim James. Maar het is te hopen dat hij ooit met My Morning Jacket terug keert naar de genialiteit uit de begin jaren.

Even terug naar die avond op 8 november 2002. De bovenzaal van Paradiso was lekker vol. De band kwam op en stond echt te rocken als een beest. Het geluid was perfect van volume. Niet zo hard dat het pijn deed aan je oren, maar wel zo hard dat je broekspijpen heen en weer gaan op de maat van de bas. Diezelfde bas bromt lekker door in je buik. Kortom geen ontkomen aan. Jim James staat als een ware God op het podium. Wat een klasbak. En als ze dan nog eens afsluiten met het nummer "Black Sabbath" dan weet je dat het goed en speciaal is. Een aantal keren daarna heb ik My Morning Jacket ook nog live gezien (Melkweg en de grote zaal van Paradiso). Live hebben ze me gelukkig nog nooit teleurgesteld. Maar zoals die avond in 2002 zal het nooit meer worden. Dit staat mij toch nog bij als één van de meest intense concerten die ik ooit beleefd heb...

Links:
Official website: http://www.mymorningjacket.com/
Volledige Okonokos live DVD: http://www.youtube.com/watch?v=oX12rRp56Qg
Monsters of Folk (hobbyproject) website: http://monstersoffolk.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten