vrijdag 20 juni 2014

Lisa Germano - Muziek om nooit te vergeten: Week 25

Het idee is om de muziek te starten door erop te klikken (opent in een nieuw venster). Daarna kun je het blog lezen waardoor je beide tegelijk in je op kunt nemen.

Lisa Germano - Happiness
(klik hier voor de muziek)

Eerlijk is eerlijk, zoals jullie wel hebben kunnen merken in de voorgaande blogs zijn er weinig dames voorbij gekomen. Dat is absoluut niet bewust, maar als ik mijn muziek collectie bekijk komen er gewoon bar weinig vrouwen in voor. Ik heb ook geen idee waarom, maar op de een of andere manier trekt het mij gewoon minder. Dat geldt niet voor Lisa Germano. Zij is een vrouw die ik al heel lang bewonder.

Lisa werd op 27 juni 1958 geboren in een klein stadje in de staat Indiana. Haar ouders leerden Lisa en de andere vijf kinderen al op zeer jonge leeftijd muziek spelen. Op haar 7e schreef Lisa zelfs al haar eerste 15 minuten durende opera voor piano. Later stapte ze over op het viool spelen. In 1987 werd ze aangenomen in de band van John Cougar Mellencamp voor het "Lonesome Jubilee" album waarmee ik voor het eerst met haar kennis maakte. Zeven jaar lang maakte ze deel uit van de band en ondertussen was ze ook bezig met het schrijven van eigen werk. Haar solo-debuut kwam in eigen beheer uit in 1991. Hiermee trok ze de aandacht van Capitol Records waardoor ze een tweede album kon uitbrengen met de titel "Happiness" (1993). Helaas verliep dit niet zo soepel. Er was een grote verandering gaande binnen Capitol en de personen die Lisa getekend hadden waren inmiddels verdwenen. Hierdoor vermoedde zij dat het album niet de aandacht zou krijgen die het verdiende. Daarom vroeg zij om de rechten terug te kopen en ging ze op zoek naar een ander uitgever. Dit lukte bij het Britse 4AD die het weer uit konden brengen in de USA onder Warner.


Hierdoor zijn er van dit album dus twee versies. Een Capitol edition en een 4AD edition. Er staan ook een aantal andere tracks op beide uitvoeringen en sommige ook weer in andere versies. In de band die op het album meespeelt zitten op enkele tracks ook drummer Kenny Aronoff en bassist Toby Myers (uit de Mellencamp band).

Haar derde album volgde in 1994 ("Geek the girl"). Dit album kreeg wereldwijd goede recensies. Het nummer "...a psychopath" trok ook vooral aandacht doordat het nummer een waargebeurd telefoongesprek bevat van een vrouw die 911 belt omdat ze in haar huis wordt vastgehouden door een indringer. Een tour volgde en ook Amsterdam werd aangedaan. Ik zag haar in de "Sleep-in Arena". Een leuk klein zaaltje redelijk gevuld. Lisa deed waar ze voor gevraagd was. Ze leek echter onbereikbaar en erg in zichzelf gekeerd. Eigenlijk precies zoals ik me voorgesteld had want ook in de Mellencamp band stond ze altijd op de achtergrond. Haar muziek is ook al niet echt toegankelijk te noemen en ze geeft zelf ook toe dat haar toetreding tot de band van Mellencamp haar uit een bijna depressie haalde. In haar biografie is ook te lezen dat ze in 1970 al uit de cheerleaders op high-school werd gezet omdat ze niet lachte... Neemt niet weg dat het erg indrukwekkend was wat ze live liet zien.

Helaas heb ik haar daarna nooit meer live gezien. Toch volgen er nog steeds nieuwe albums (in 2013 nog het album "Elephants") en deze blijf ik kopen. De lijst van artiesten waarmee ze heeft getourd of samengewerkt is indrukwekkend (o.a. Johnny Marr, U2, David Bowie, Iggy Pop, Calexico, Simple Minds, Wilco) maar eentje wil ik er speciaal uit pikken. En dat is Eels. Want eigenlijk zie ik Lisa Germano als de vrouwelijke E. Ze doet waar ze zelf zin in heeft en heeft zo haar depressieve periodes die ze tot uiting laat komen in haar muziek. Net als bij Eels zijn haar CD's niet voor alle dagen geschikt. Deze moet je gewoon in je kast hebben staan en soms zijn er van die momenten dat je eventjes alleen wilt zijn en dan het liefst met de muziek van Lisa Germano.....


Links:
official website: http://www.lisagermano.com/
"Puppet" live in USA talkshow: https://www.youtube.com/watch?v=ND1YXWL18lw
"You make me wanna wear dreasses" videoclip: https://www.youtube.com/watch?v=ohldk_DzcLk
"Human wheels" acoustic John Mellencamp met Lisa op mandoline: https://www.youtube.com/watch?v=W_5_biYeAjg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten