vrijdag 21 november 2014

Sultans of Ping FC - Muziek om nooit te vergeten: Week 47

Het idee is om de link aan te klikken waarna een nieuw venster opent met het muziekfragment. Daarna kun je tegelijkertijd het verhaal eronder lezen.

Sultans of Ping F.C. - Where's me jumper?
(klik hier voor de muziek)

Voorprogramma's of support acts... Meestal een noodzakelijk kwaad en negen van de tien keer snel vergeten. Maar soms zijn er uitzonderingen. Zo heb ik het al gehad over the Levellers in het voorprogramma van New Model Army. Dat was natuurlijk uniek. In Tua Nua in het voorprogramma van U2 was prachtig, All About Eve in het voorprogramma van the Mission was ook niet misselijk en the Boxer Rebellion in het voorprogramma van Editors was ook een dikke voldoende. Maar zo heb ik bijvoorbeeld ook the Cranberries gezien (ten tijde van hun debuutalbum) in het voorprogramma van the Hothouse Flowers. En dat was gewoon heel slecht. Verder ben ik wel eens voor alleen het voorprogramma naar Arnhem geweest (zie mijn blog van week 13) en heb ik ook een keer een goochelaar en een buikspreek-act als voorprogramma gehad. De hierboven genoemde Sultans of Ping F.C. zag ik ook het eerst als voorprogramma van Carter USM (zie mijn blog van week 21). Maar dat deden ze zo overtuigend dat ik ze daarna nog twee keer ben gaan opzoeken als hoofdact.

Blikvanger van de band was zanger en oprichter Niall O'Flaherty die de band samen met Pat O'Connell (gitaar), Paul Fennelly (bas) en Ger Lyons (drums) oprichtte in Cork, Ierland. Het was het nummer uit de link (Where's me jumper?) dat de aandacht trok van de Britse muziekindustrie. Dit nummer was afkomstig van het debuutalbum "Casual sex in the cineplex" (1993) dat opgenmomen werd na enkele bandwijzigingen (de drummer en de bassist waren inmiddels gewijzigd). Het nummer haalde de singles charts in de UK en hierdoor verdienden zij een contract bij Epic. Van hetzelfde album werden "Stupid kid", "Veronica" en "You talk too much" ook nog als single uitgebracht welke ook allemaal de UK singles charts wisten te halen waarvan de laatste single zelfs nummer 26.

Het tweede album kwam in 1994 uit bij Epic onder de bandnaam Sultans of Ping en kreeg de titel "Teenage drug" mee. Er kwam zelfs een speciale Japanse persing op de markt. Hierna werd het stil rond de band. In 1996 volgde nog een album "Good year for trouble" waarop de bandnaam nog verder was ingekort tot the Sultans, maar deze is zelfs helemaal aan mij voorbij gegaan. Vanaf 1998 tot 2004 was het helemaal stil rond de band, maar in 2005 doken ze ineens weer live op, al was dit meestal uitsluitend in de UK en Ierland en uiteraard bij de reunie optredens van Carter USM. Het afgelopen jaar waren er totaal 4 shows en vanavond (21/11) en morgen (22/11) staan ze gewoon weer als support in de beide uitverkochte shows van Carter USM in London.

Ik zag ze dus voor het eerst op 12 november 1992 in Tivoli als support bij Carter USM. Daarna ben ik nog een keer naar Paradiso gegaan op 17 mei 1993 waar ze als hoofdact kwamen (met the Lunachicks in het voorprogramma). Het optreden was heel gaaf, maar de opkomst een grote teleurstelling. Ze hadden zelfs voor het gebruikelijke podium in Paradiso een extra podium gebouwd zodat de band verder naar voren stond en de zaal kleiner werd (om de intimiteit te vergroten). Dit hield in dat de volgende tour de wat kleinere zalen aan zou doen en daardoor kon ik nog een keer van ze genieten op 23 februari 1994 in het LVC in Leiden. Die laatste keer in Leiden was zanger O'Flaherty in topvorm. Hij kroop en krioelde over het podium en daagde het publiek aan alle kanten uit. Ze lieten zien een fantastische live band te zijn, maar helaas bleef de doorbraak uit.

Voorprogramma's. Meestal dus een drama, maar soms zijn er uitzonderingen. Zoals the Sultans of Ping F.C. die me nog altijd doen glimlachen als ik eraan terug denk....

Links:
Official website: http://www.sultansofping.com/
"Where's me jumper" live in 2005: https://www.youtube.com/watch?v=kB69zdycLIM
"Give him a ball and a yard of grass" live 2005: https://www.youtube.com/watch?v=sVVaZEyLISQ
"Wake up and scratch me" live 1994: https://www.youtube.com/watch?v=6j_iz5Q1UfY


Geen opmerkingen:

Een reactie posten