zaterdag 4 januari 2014

Ian McNabb - Muziek om nooit te vergeten: Week 1

Ik stuitte in de laatste dagen van 2013 op een site die elke dag een gastschrijver iets over een plaat liet schrijven waardoor er 365 nummers op kwamen die volgens de schrijvers van enorm belang zijn geweest voor de totale muzikale beleving van de betreffende schrijver. Nou vind ik 365 wel een beetje overdreven (en hier heb ik ook niet de tijd voor), maar vanaf vandaag zal ik proberen elke week een nummer te plaatsen met een bijbehorend verhaal. Dit kan achtergrond informatie over het liedje of de artiest zijn, maar ook iets wat ik zelf heb meegemaakt waardoor het nummer voor mij belangrijk is.

Het idee is om de link in you-tube te openen en daarna het blog te lezen met de muziek op de achtergrond zodat je het goed in je opneemt.

WEEK 1:
IAN MCNABB - FIRE INSIDE MY SOUL

klik hier voor de video 

Ian McNabb was in de jaren '80 bekend als zanger van the Icicle Works. Een band uit Liverpool die in Nederland vooral airplay kreeg bij de VARA met nummers als "Evangeline", "Love is a wonderful colour" en "Understanding Jane". Ik had altijd al een zwak voor deze band en kocht daarom ook, na het uiteenvallen van de band, het debuutalbum van Ian solo. Ik bleef Ian verder volgen en bleef zijn nummers luisteren tot hij in 1994 kwam met het geniale album "Head like a rock". Ian had nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een groot fan was van Neil Young en daarom was het een droom voor hem dat voor een aantal nummers van dit album hij Crazy Horse als backing band had kunnen regelen. Dit haalde het beste in hem naar boven, met als absolute hoogtepunt dit nummer.

Later dat jaar zou Ian naar Nederland komen voor een optreden. In de kleine bovenzaal van Paradiso. Ik was laaiend enthousiast en kocht 3 kaarten in de voorverkoop. Op de dag zelf gingen we naar Amsterdam en daar aangekomen hing er een A4-tje op de deur dat het concert was afgelast. Wat een anti-climax. Ik liet het hier niet bij zitten want ik wilde toch graag deze held live zien. Dus de volgende dag zocht ik contact met het boekingskantoor. Zij wisten mij te vertellen dat het concert was afgelast wegens het "gebrek aan publieke belangstelling". Maar mocht Ian nog een keer naar Nederland komen dan zouden ze mij op de hoogte brengen.

Een jaar later ging ik in de Melkweg naar een concert van Mike Scott and the Waterboys. Mike kwam met een zelf samengestelde band naar Nederland. Mike en de band betraden het podium en ik was met stomheid geslagen want op bas stond daar.... Ian McNabb! Tijdens een moment van stilte tussen twee nummers in kon ik het niet laten om keihard "FIRE INSIDE MY SOUL" te schreeuwen. Ian moest lachen en draaide zich om naar zijn versterker om daar even aan wat knoppen te draaien. Hij voelde zich zichtbaar ongemakkelijk door deze herkenning terwijl het uiteindelijk om Mike Scott ging. Een aantal nummers later ging Mike de band voorstellen. "On bass ladies and gentlemen, someone in the crowd already recognised him.... mister Ian McNabb".

Later kwam ik op de BBC een prachtige documentaire over de man tegen. Ian was naast het toeren in kleine zaaltjes inmiddels ook over gegaan op het doen van "huiskamerconcerten". Een aantal dagen per jaar kon je Ian boeken voor een akoestisch optreden in je eigen huiskamer. Aan de ene kant triest om te zien dat hij dit nodig heeft, aan de andere kant na het zien van de docu prachtig om te zien dat hij altijd door zal blijven gaan en vooral geniet van het optreden. Of dit nou voor een volle zaal is of voor een select gezelschap. klik hier voor de video

In 2013 kwam Ian McNabb met een nieuw album. Deze kreeg de titel "Eclectic warrior" mee. Om deze man in deze moeilijke tijd voor muzikanten te steunen bestelde ik de cd direct op zijn eigen website. Groot was de verrassing dat deze enkele dagen later gesigneerd op mijn deurmat lag. Opnieuw een album waarop Ian in topvorm is. De energie spat ervan af. Nu ooit nog een keer een grote wens in vervulling laten gaan: Ian McNabb ooit eens live met eigen werk te zien spelen...al zal ik daar wel voor naar de UK moeten, want een huiskamerconcert in NL zit er helaas niet in.


Links:

Officiele website: http://www.ianmcnabb.com/
Facebook: https://www.facebook.com/ian.mcnabb.52

Geen opmerkingen:

Een reactie posten