donderdag 29 mei 2014

Tool - Muziek om nooit te vergeten: Week 22

Het idee is om de link aan te klikken en gelijk met de muziek het blog te lezen zodat je het allebei in je op kunt nemen. Uiteraard kun je daarna de muziek nog een keer luisteren of de andere links openen.

Tool - Opiate
(klik hier voor de muziek)

Soms heb je van die momenten dat je niet weet wat je overkomt. Je weet ook niet of je je er prettig bij voelt, maar dat het vreemd is is zeker. Dit had ik op 6 maart 1994 in de oude zaal van de Melkweg in Amsterdam waar die avond de band Tool zou optreden.

Tool is een band uit Los Angeles welke werd opgericht in 1990. Ze zijn vanaf het begin niet in één hokje te stoppen. Ze flirten met metal, maar ook met progressieve en alternatieve rock tot soms psychedelisch. Boegbeeld en zanger van de band is Maynard James Keenan en over hem deden in die tijd de meest wilde verhalen de rondte. Zo zou hij aan de ene kant een zeer agressief persoon zijn en aan de andere kant stond hij ook bekend als een een tikkeltje onzekere zanger die desnoods achter in een hoekje op het podium ging staan zingen. Dit omdat zijn teksten te persoonlijk zijn en hij het liefst niet het publiek in de ogen kijkt.

Het fysieke debuut van de band kwam in 1992 met de EP "Opiate". Om de geruchten van Keenan nog sterker te maken gingen ze ook nog eens op tour met the Rollins Band. Henry Rollins, ook zo'n man die ook vaak verkeerd wordt begrepen en als agressief wordt aangezien. Het eerste echte volledige album kwam een jaar later. "Undertow". Hierop ging de band al wat meer de progressieve kant op. Ook de video's voor de twee singles waren vreemd te noemen. Zo was er voor de single "Sober" een stop-motion video gemaakt (waar gitarist Adam Jones de figuren voor had ontworpen) en voor het nummer "Prison sex" kreeg Jones helemaal de vrije hand en maakte hij zelf de complete video. Na flink wat reacties (zowel positief als negatief) in de eerste weken op MTV werd zanger Keenan ondervraagd over de tekst van "Prison sex". Het nummer gaat over kindermishandeling en Jones had hier een eigen visie op gemaakt in zijn video die door verschillende mensen als afschrikwekkend werd gezien en MTV besloot daardoor om de video niet meer te draaien.

Het "Undertow" album zorgde voor een uitgebreide tour (waaronder dus de Melkweg in voorjaar 1994). Maar ze speelden in de USA ook tijdens de Lollapalooza festival tour. Eigenlijk stonden ze op het "tweede" podium, maar al snel zag de organisatie dat ze een juweeltje in handen hadden en werden ze verplaatst naar het hoofdpodium voor de rest van de tour.

Deze lange tour zorgde ervoor dat het lang duurde voor het volgende album uitkwam. In 1996 was daar eindelijk "Aenima". Dit album werd wereldwijd omarmd door de muziekindustrie. Maar zoals zo vaak begrijp ik er niks van. Het is zeker geen slecht album en ik zal hem niet uitzetten als hij aan staat, maar als ik een album van Tool opzet kies ik toch voor "Opiate" of "Undertow". Het lijkt er voor mij op alsof de band wil laten zien hoe je elkaar kwijt kan raken in de muziek. Veel nummers hangen aan elkaar van vreemde passages en drumritmes die constant wisselen. Zeer knap allemaal, maar waarom? Ook werd het metal-gehalte een stuk minder en dat was wat Tool in mijn ogen juist zo krachtig maakte.

Kortom, sinds "Aenima" en het daarop volgende "Lateralus" ben ik Tool een beetje uit het oog verloren. Neemt niet weg dat ik altijd een zwak voor ze blijf houden en ze toch altijd weer blijf opzoeken. Zo ook voor het hobbyproject van Maynard en de gitaar-technicus van Tool dat de naam A Perfect Circle mee kreeg en op een gegeven moment groter leek te worden dan Tool zelf.

Terug naar maart 1994 in de kleine oude zaal van de Melkweg. Ik was er samen met twee vrienden (Peur en Etienne) en we waren wat aan de vroege kant. We liepen de lege zaal in en daar stond Tool op het podium een laatste soundcheck te doen. De imposante gestalte van Maynard James Keenan (met ontbloot bovenlichaam en op zijn rug een tattoo van zijn complete ruggegraat) vooraan en hij zag ons binnenkomen maar toch gingen ze ongestoord verder met de soundcheck. Een paar minuten later zwaaide de deur opnieuw open en er kwamen nog twee mensen binnen. Maynard beval de band om direct te stoppen en riep dwingend en met bazige toon tegen de twee binnenkomers "can you two please leave?" De twee verlieten de zaal en de band begon opnieuw te spelen. Wij voelden ons knap ongemakkelijk en schuifelden zachtjes richting de zijmuur om maar zo min mogelijk op te vallen. Opnieuw twee mensen die binnenkwamen en hetzelfde ritueel. Ook zij weg en de band ging weer door. We durfden geen woord te zeggen niet eens fluisterend. Ook achter de twee andere gasten aan weglopen kwam niet in ons op. Zelfs elkaar aankijken vonden we al gevaarlijk, want Maynard zag er nou niet uit als iemand waar je graag ruzie mee zou willen hebben. Zo hebben we bijna een half uur met z'n drieën gestaan tot de band het podium verliet en de deuren officieel open gingen. We hebben tot op de dag van vandaag geen idee wat er die avond gebeurde. Maar vreemd en speciaal was het zeker.

Links:
Official website Tool: http://www.toolband.com/
Tool's cover van Led Zeppelin's "No quarter": https://www.youtube.com/watch?v=Hc00VeB1viQ
"Sober" official stop motion video: https://www.youtube.com/watch?v=hglVqACd1C8
De door MTV gebande "Prison sex" video: https://www.youtube.com/watch?v=fSrKmuUQfYQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten