vrijdag 26 september 2014

Earth & Fire - Muziek om nooit te vergeten: Week 39

Het idee is om de link met het you-tube muziekfragment te openen (opent in een nieuw venster) en dan onderstaand verhaal te lezen. Dan kun je het allebei tegelijk in je opnemen.

Earth & Fire - Storm and thunder
(klik hier voor de muziek)

Er ontbrak nog een Nederlandse band/artiest in mijn blog. Nu heb ik niet zoveel met Nederlandse artiesten, maar om nou alles over één kam te scheren is ook weer overdreven. De band Earth & Fire waar ik het over wil hebben is dan ook niet Nederlandstalig en ze hebben misschien wel mijn meest favoriete Nederlandse elpee ooit uitgebracht. Al moet ik wel bekennen dat de liefde voor Earth & Fire na de derde LP voor mij stopt, want toen ging de band zich wat meer op het commerciele circuit storten terwijl de eerste albums juist verre van dat waren...

De band werd in 1967 opgericht door de Leidse broers Chris en Gerard Koerts en kreeg de naam Opus Gainfull. De naam wordt kort daarna veranderd in Earth & Fire omdat de tweelingbroers astrologisch gezien onder het element vuur vallen en de overige bandleden onder het element aarde. Zangeres was in de beginjaren Manuela Berloth maar die moest na een aantal jaren afhaken waarna Jerney Kaagman in 1969 haar plek innam. De band mag drie maanden lang in het voorprogramma spelen van the Golden Earring die vlak voor het vertrek naar Amerika voor een tour via hun manager meedelen dat Earth & Fire een single mag opnemen. Ze kijken naar het eigen materiaal dat aanwezig is, maar dit blijkt niet voldoende dus biedt Earring gitarist George Kooymans aan dat ze zijn compositie "Seasons" mogen gebruiken. Mede door een televisie-optreden bereikt dit nummer de tweede plek en de doorbraak is een feit. Ze tekenen bij Polydor en er volgen twee eigen singles ("Ruby is the one" en "Wild and exciting") en een debuutelpee met uitsluitend eigen werk. De bandleden worden full-time muzikanten. Drummer Cees Kalis vindt het echter nog te onzeker en besluit om zijn studie af te maken. Hij wordt vervangen door Ton van der Kleij.

Ondertussen wordt Gerard Koerts verliefd op de mellotron. Dit instrument wordt in de symfonische rock oa. gebruikt door King Crimson en de Moody Blues. Ze gaan zelfs naar Engeland om deze bands te zien spelen en besluiten om er als band ook een aan te schaffen. Dit gebeurt in de periode dat de band aan het schrijven is voor het tweede album "Song of the marching children". De mellotron is erg bepalend voor deze elpee. Het titelnummer is misschien wel het mooiste nummer dat ze gemaakt hebben. Het beslaat een totale elpee kant en duurt maarliefst 18 minuten. De single die van dit album komt is "Storm and thunder" die een zesde plaats behaald.

De eerste nummer één hit die Earth & Fire scoort is in 1972 het nummer "Memories". Het wordt gevolgd door een derde album "Atlantis" waar ook de single "Maybe tomorrow, maybe tonight" op staat. Ook hier een titeltrack die een volledige plaatkant beslaat. Maar lang niet zo sterk als "Song of the marching children". De band tourt inmiddels door heel Europa samen met Focus en in sommige landen is er zelfs massa-hysterie bij optredens. Hier wil ik het uitgebreide verhaal ook eindigen omdat dit ook een soort omslag is van de muziekstijl. De grote roem lonkt en het geheel krijgt een wat meer commercieel tintje. De nummers worden korter, elektronischer en meer catchy. Toch blijft de band nog wel verbazen met rare uitstapjes als akoestisch gespeelde klassieke stukken en een single "7,8 Avenue" welke gespeeld wordt in een 7/8 ritme. Maar het is toch allemaal iets te veel gemaakt en klinkt niet puur meer. Uiteraard is dit slechts eigen smaak want de grootste hit van de band komt in 1979 uit. Het nummer "Weekend" is niet bepaald mijn piece of cake, maar staat toch wekenlang bovenaan in de Nederlandse top 40.

Aangezien ik van 1969 ben, is mijn eerste herinnering aan Earth & Fire toch wel het nummer "Weekend" in de wekelijkse uitzending van AVRO's Toppop. Vandaar dat ik eigenlijk niks van deze band wilde weten. Tot we met een paar (muziek)vrienden een avond hadden waar we om de beurt allemaal een nummer mochten draaien. Daar was ook Klaas Waasdorp aanwezig. Hij besloot om "Storm and thunder" op te zetten en ik was gelijk van slag. Vanaf het eerste moment stond het kippenvel hoog op mijn lichaam. Ik besloot om meer oud werk van Earth & Fire te beluisteren en zo "ontdekte" ik het geniale album "Song of the marching children". Sinds haar verschijning in de talentenshow Idols wordt er altijd een beetje lacherig gedaan over Jerney Kaagman. Dit is dus volledig onterecht. Deze vrouw weet echt waar ze het over heeft en heeft veel betekend voor de Nederlandse muziek. Na haar actieve muzikale carriere heeft ze zich ingezet voor de rechten en vooral de verdiensten van de artiesten uit royalties en live optredens (eerst bij BV POP en later bij Conamus). Helaas is een paar jaar geleden bij haar de ziekte Parkinson geconstateerd waardoor ze zich voor een groot deel heeft teruggetrokken uit haar activiteiten. Zo blijkt maar weer dat je niet te snel moet oordelen al had ik me daar ook bijna schuldig aan gemaakt door alleen te denken aan één minder liedje....

Links:
"Maybe tomorrow, maybe tonight" (live) op Duitse TV: https://www.youtube.com/watch?v=joSfvT-IF-o
"Song of the marching children" (volledige nummer, audio only): https://www.youtube.com/watch?v=-FZ1q7UxviQ
"Storm and thunder" (live): https://www.youtube.com/watch?v=ctmaapt68Lg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten